V Občanské poradně denní rutina. Pro seniorku podepsaná smlouva z předváděcí akce velký stres
4. října 2023 Články

V Občanské poradně denní rutina. Pro seniorku podepsaná smlouva z předváděcí akce velký stres

Do poradny přichází seniorka. Říkejme jí Libuše. Je objednaná. Do telefonu nechtěla nic sdělovat. I v poradně působí nejistě a zaraženě. Trvá déle, než se všechny dílky skládačky příběhu spojí. „Víte, já se strašně stydím, nemůžu si říci o pomoc synovi, nevím, kdo by mi pomohl.“ Seniorka navštívila minulý týden předváděcí akci jedné společnosti. Na místě podepsala smlouvu na nákup zázračného přístroje, který jí měl zajistit stálé zdraví. 

Také ji lákal lázeňský pobyt, který jí ten pán na akci sliboval, už by si přece zasloužila trochu péče. O pobytu v lázních přemýšlí již delší dobu, ale nikdy nenašetřila dost, aby si ho mohla dovolit.

Seniorka váhavě předkládá kupní smlouvu na zakoupené zboží, světelný přístroj k domácímu ošetření těla bez označení. Kupní cena je vysoká. Velmi vysoká na seniorku, jejímž jediným příjmem je starobní důchod. „Víte, já jsem si až doma uvědomila, že jsem to asi podepisovat neměla. Já už ten přístroj nechci. Ale co teď, když už jsem podepsala?“ pláče seniorka a utírá si slzy.

Konzultace se seniorkou v rámci odborného sociálního poradenství se mění v krizovou intervenci. Starší člověk se po takovém zážitku opravdu dostává do krizové situace, cítí se zneužitý, podvedený, neví, co má dělat. Našim úkolem potom není jen dopomoc s administrativní nápravou věci, pokud je to ještě možné, ale hlavně psychická podpora, poskytnutí bezpečného prostoru pro projevení emocí a edukace.

Administrativní vyřízení problému, se kterým seniorka vyhledala naši poradnu a který  pociťovala jako pro ni  velmi ohrožující, bylo pro nás otázkou denní rutiny. Z našeho pohledu šlo vlastně pouze o dopomoc s odstoupením od smlouvy a komunikaci s ne příliš seriózní společností.

To, proč se mi ale mezi mnoha příběhy „z poradny“ vybavuje právě tenhle příběh, byla zpětná vazba klientky. Už v průběhu jednání, kdy jsme zmapovali celou situaci a ujistili ji, že to nebude až tak zlé, se totiž pomalu uklidňovala. Přestala plakat. Naše pomoc mohla být vlastně okamžitá. Pro seniorku byla jakýmsi zázrakem. Někdo jí věnoval pozornost, vyslechl ji a zbavil jí obrovské zátěže.

Ne všechny příběhy z poradny jsou takové jako příběh paní Libuše. Některé krize lidí, kteří k nám přicházejí, jsou těžší a nemají takto snadná řešení a pro všechny klienty nemůžeme být anděly. Někdy se Vám ale vybaví rozzářené oči jedné seniorky, nebo matky samoživitelky nebo člověka v dluzích. Napadá mě slovo NADĚJE. Našim denním chlebem je hledání a snad i nacházení naděje. (Lenka Holcová, Občanská poradna Kutná Hora charitního Střediska Racek)

Občanská poradna je součástí služeb charitního Střediska Racek. Sociální poradenství poskytujeme na třech místech. V Kutné Hoře, Zbraslavicích a Zruči nad Sázavou. Kontakty na Občanskou poradnu: ZDE

Mgr. Marcela Mommersová

Specialistka komunikace, fundraising
Tel.: 607 714 535 E-mail: 88EmV-548hzwVbigc8m%C9.43dkmRb~lWlkmb